Pszichológiai mérések
A Programon belül a pszichológiai méréseket, a hatásvizsgálatot a Debreceni Egyetem Pedagógiai - Pszichológiai Tanszéke végzi. E vizsgálatokhoz készítették el a hazai viszonyokra adaptált vizsgálati módszereket és az eredmények feldolgozásához szükséges metodológiai és technikai apparátust. A pszichológia mérések eredményeit és az egyéni jellemzéseket a fejlesztési programok tervezésénél a programfelelősök és a programgazdák használják.
A hatásvizsgálat javasolt struktúrája a nemzetközileg elfogadott Renzulli - modellre épülve a következő:
• általános intellektuális képességek vizsgálata
• kreativitás vizsgálata
• egyéni tanulási stratégiák vizsgálata
• motiváció-vizsgálata
• énkép, önértékelés vizsgálata
• szorongás-vizsgálat
• pályaorientáció-vizsgálat
Mérési időpontok:
A mérés tárgya | Mérés időpontja | |||
9. évf. eleje | 9.évf. vége | 11. évf. vége | 13. évf. eleje | |
általános intellektuális képességek | X | X | X | |
kreativitás | X | X | ||
egyéni tanulási stratégiák | X | X | X | X |
motiváció | X | X | X | |
énkép, önértékelés | X | X | X | |
szorongás | X | X | X | X |
pályaorientáció | X | X |
Pedagógiai mérések
A Programon belül a pedagógiai méréseket, a felvételit megelőző válogatás során, illetve az egyéni fejlesztést, az individuális profil készítését megelőzően az OM által felkért szakértők végzik.
1. A felvételit megelőző válogatás során
- szövegértési képességet
- matematikai képességet mérő és
- pszichológiai teszteket írnak a tanulók.
2. Az egyéni fejlesztést, individuális profilt megelőzően
- szövegértési képességet,
- matematikai képességet,
- logikai képességet mérő teszteket,
- háttérkérdőívet (szocioökonómiai státusz, tanulással szembeni attitűd) veszünk fel, amelyből az intézményeknél meglévő szoftverrel az egyéni profilt kirajzolható, ezeken az egyéni profilokon alapszanak a tanulókra elkészített egyéni fejlesztési tervek.
A méréseket az intézmények az Arany János normatívából fedezik.