Paradox csoport- tantermi dráma

h1

A kollégiumunk Paradox csoportja a 13 okom volt című tantermi dráma előadásával a Helikoni Fesztiválon színjátszás kategóriában 42 színjátszó csoport között, a kollégium történetében először ezüst minősítést szereztek.

A Kaposvár Klebelsberg Középiskolai Kollégium Arany János Tehetséggondozó programjában működik a kilencedikes előkészítős diákok számára a dráma - színjátszás tehetség műhely, amelynek Ruchárd Mária drámatanár 2007 óta elindítója és vezetője. A munka minden év szeptemberében a bejövő kilencedikes AJTP-s osztály jártasságának feltárásával kezdődik a színjátszás, versmondás, tánc tehetségterületen. Majd csoportbontásban megismerkednek a dráma és színjátszás eszköztárával. December végéig készség és képességfejlesztés történik a drámapedagógiai és színházi elemeket tartalmazó játékokkal, gyakorlatokkal. Ezután történik a diákok kiválasztása közös megegyezés alapján, konkrét színpadi előadásra. Ezt követi az adott darab alkotása a próbafolyamat. Majd a kész előadás bemutatása június elején a szülők és a kollégium diákjai előtt. Ha lehetőség adódik, bemutatkoznak más színjátszó versenyen pl. a Csokonai és a Pécsi ANK kollégiumok közötti versenyén. A végső cél az elkészült darab bemutatása a pécsi Arany János Színjátszó Fesztiválon. A tíz év előadásaival évről évre nagyon szép sikereket és minősítéseket értek el. 1 fődíj, 6 arany, 3 ezüst-minősítés. A legjobb: -női epizodista, -férfi mellékszereplő, -karakter, -női főszereplő, -rendezés valamint legeredetibb forgatókönyv, külföldi kortárs irodalom adaptálásának külön díja.

A forgatókönyvek alapötletét film, kötelező irodalmi alkotás, mai ifjúsági könyv vagy a gyerekek ötletei, rögtönzései adják. A történeteik fókuszálnak a mai kor fiataljainak problémáira. A csoportvezető számos alkalommal vett részt tantermi előadásokon, színházi előadásokat feldolgozó órákon és tartott is azokat. Ez adta számára a tovább gondolás ötletét az előadásaikhoz kapcsolódó tantermi dráma létrehozására és eljuttatása más középiskolákhoz. Azért hasznos a tantermi dráma létrejötte, mert az adott év diákszínházi előadásai nem kerülnek süllyesztőbe, hanem már új dimenziót nyernek, a pedagógiai nevelés területén tovább élnek és eljutnak más középiskolás diákokhoz. E kezdeményezés újra értelmezi iskola és színház viszonyát. Nem a színházban, hanem a gyerekek számára ismerős terepen, az osztálytermekben valósul meg az érzékenyítő dráma bemutatása és feldolgozása. Itt a kreatív jelleg tovább fejlődik, még több teret adnak a fantáziának, az alkotás örömének, a közös súlyponti döntések meghozatalának, az igazi alkotó tehetségnek. A többszöri játszás alkalmával nemcsak a darab formálódik, hanem a játszók is változnak úgymond érettebbé válik az előadás. Ez az utánjátszás pozitív hatással van a darabra is hisz bizonyos értelemben át kell formálni az előadást a helyszínre és a könnyű mozgathatóságra (grotowski-i értelmében szegény színház). Az adott előadás a célzott korosztály számára fontos kérdéseket vet fel, és a hozzá kapcsolódó feldolgozó beszélgetés vagy drámafoglalkozás is ezt boncolgatja. Ebből következően feltétel az interaktivitás, amely az előadáson belül éppen úgy megnyilvánulhat, mint az azt kísérő foglalkozásokon. Az előadások igény szerint irodalom, osztályfőnöki órák vagy szakkörök keretein belül valósulhatnak meg.

h3

2015-ben Jay Ascher azonos című könyvéből készült 13 okom volt… című előadást átalakították tanteremben játszható drámává. 2016. júniusában az előadást lehetőségük volt versenyen kívül a Pécsi fesztiválon bemutatni, ahol a látottakról a zsűri elismerően nyilatkozott. Az előadás terét átváltoztatták, körben játsszák, ahol a közönség is szereplők között ül. Ezáltal szorosabb kontaktus alakul ki a nézőkkel és így partnerekké válnak egy interaktív játékban. A közelség pedig sokkal élménydúsabb játékmódot kíván a játszóktól. Az előadáshoz plakát is készült, mely az előzetes információt szolgálja. Azt, hogy a diákszínjátszó előadás tantermi drámaként működjön az elhivatottságukra és motivációjukra volt szükség. Tapasztalatot eddig számunkra tizenkettő előadás hozott, amit a kaposvári és pécsi középiskolákban szereztek.

Az adott tantermi előadás a célzott korosztály számára fontos kérdéseket vet fel, és feldolgozó beszélgetés vagy foglalkozás társul hozzá. A diákokat csak olyan produkcióval lehet megszólítani, amelyről úgy érzik, közük lehet hozzá, mert a problémáikat olyan nyelven fogalmazza meg, amely számukra ismerős. A tabuk feszegetésével ezek a produkciók jó szolgálatot tehetnek azoknak az iskoláknak, tanároknak, akik ugyan szeretnének beszélni a diákjaikkal ezekről a témákról, de nem tudják, miként kezdjenek hozzá. Feltételezhetően minden közösségben van olyan fiatal, akit akár közvetlenül vagy áttételes tapasztalat révén érint az előadás fókuszában álló jelenség, amiről nemcsak a társak előtt beszélni, de még nyilvánosságban hallgatni is fájdalmas lehet.

h2

Az előadás nemcsak tantermi drámaként állja meg a helyét hanem, diákszínjátszó előadásként is. Ezt bizonyítja a Helikoni megmérettetésük a színjátszás kategóriában, ahol 42 nevezett csoport között egyedüli kaposvári csoportként, a kollégium történetében először elhozták az ezüst minősítést.

Gratulálunk ehhez a szép eredményhez!!!!

Bemutató videónkat megtekinthetik a YouTube csatornánkon.

 

h4